
A vezető nélküli járművek fokozatos térnyerése
Mike Johns nem számított arra, hogy decemberi visszautazása Los Angelesből Scottsdale-be, Arizonába, internetes szenzációvá válik. Az útja során egy önvezető taxit foglalt, ami igazi izgalmat nyújtott, amikor a kíváncsi járókelők figyelme mellett beült a járműbe. Azonban a várt élmény helyett sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Mr. Johns a taxisofőr nélkül éppen egy parkolóban körözött, miközben a körülötte álló emberek nézték a történteket. A Waymo által üzemeltetett jármű nem működött megfelelően, és Mr. Johnsnak nem volt nyilvánvaló módja a helyzet megoldására – ráadásul még repülőgépre is kellett szállnia.
Az élményét rögzítette, és a felvétel szinte azonnal vírusként terjedt el, világszerte híradó állomások is foglalkoztak vele. Ezzel újabb kétségeket ébresztett a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban. „Miért történik ez velem egy hétfő reggelen?” – kérdezte a felvételen. Végül egy hang aktiválódott az autóban, amely arra utasította, hogy használja a Waymo alkalmazást az autó irányításának visszanyerésére. A Waymo, amely az Alphabet tulajdonában áll, a Google anyavállalata, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég azt állítja, hogy az önvezető rendszerük „jobban elkerüli a baleseteket, mint az emberek, amelyek sérülésekkel, légzsák-kibocsátással és rendőrségi jelentésekkel járnak”.
Azonban Mr. Johns tapasztalata nem az első eset, amikor a cégnek intézkedéseket kellett hoznia. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután az egyik autó nekiütközött egy utcai villanyoszlopnak. 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatósága (NHTSA) vizsgálatot indított 22, a Waymo járműveivel kapcsolatos incidens ügyében. Az önvezető jövő felé vezető út más versenyzők számára is zökkenőkkel teli volt. Decemberben az amerikai autóipari óriás, a General Motors leállította önvezető autós leányvállalatát, a Cruise-t, arra hivatkozva, hogy „jelentős időt és forrást” igényel a cég növekedése.
A 2023 októberében történt események között szerepelt, hogy az egyik Cruise jármű elütött egy gyalogost, akit több mint 6 méteren keresztül húzott, súlyos sérüléseket okozva. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje megszűnik. Az Uber 2020-ban feladta saját önvezető autós törekvéseit. Azonban néhány nagy szereplő még mindig versenyben van, köztük a Zoox, amely az Amazon tulajdonában áll, valamint a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslája. A Waymo azonban a vezető amerikai szereplő, amely már működtet önvezető taxisokat Phoenixben, San Francisco-ban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, és hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván.
De miért volt képes a Waymo arra, hogy más amerikai kezdeményezéseknél sikeresebb legyen? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Rámutat, hogy a Waymo az évek során az önvezető járművek mérnöki területének vezető szakembereit alkalmazta, mögötte áll a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi ereje, és alaposan megközelíti a helyzetet. „Valóban a szabályok szerint játszanak, hogy jó gazdái legyenek a folyamatoknak… együttműködnek a szabályozókkal, hogy biztosítsák a telepített technológiák biztonságát.”
A jövőben, különösen a jó időjárású régiókban várható, hogy az önvezető szolgáltatások először jelennek meg – mondja Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és gyártási gyakorlatának társelnöke. A déli amerikai államok, mint Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a terjeszkedést, ideálisak lehetnek. „A robo-taxisok sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között. Továbbra is küzdenek a nagy havazásos időjárásban” – mondja Kampshoff. Emellett a akkumulátorok is jobban teljesítenek melegebb körülmények között, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyek nagy mennyiségű energiát igényelnek a fedélzeti számítástechnika működtetéséhez.
A technológia bevezetése lassú folyamat lesz. „Ez valójában egy munkaigényes folyamat a technológia bevezetésére, amely magában foglalja egy jelentős emberi vezetést is” – mondja Beiker. „Azokat a járműveket a városok utcáin kell vezetni, ahol telepíteni szeretnénk őket, és ezeket újra és újra vezetni kell, emellett a begyűjtött adatokat valamilyen szinten manuálisan is szerkeszteni kell” – magyarázza. A biztonsági aggályok miatt a teljes folyamat megakadhat. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem kerülünk nagy balesetekbe. Amint nagy balesetek történnek, sok ilyen üzemeltetést leállítanak” – figyelmeztet Kampshoff.
Az önvezető teherautók esetében a biztonság talán még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az első számú szempont, amivel dolgozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert készít teherautókhoz, és globális cégekkel, például az Amazonnal, a Hyundaival, a Volkswagennel és a Scanialal működik együtt. „Az önvezető teherautóknak és járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járműveknek” – hangsúlyozza Liu. „Az emberi vezetők nagyszerűek, de nem hibátlanok. A balesetek többsége a vezetők figyelmetlensége miatt történik, míg a technológia esetében ez nem probléma” – teszi hozzá.
A jövő önvezető autóinak fejlődését érdemes figyelemmel kísérni Kínában is. Wuhan városában több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu. Az országban összesen 16 városban működnek önvezető autók, amelyeket 19 gyártó tesztel. „Határozottan több a verseny… négy vagy öt olyan cég van, amely nagyon hasonló a Waymo-hoz” – mondja Beiker, aki jelenleg a világ robo-taxi telepítéseinek tanulmányán dolgozik, amelyet Svédország innovációs ügynöksége, a Vinnova szponzorál. Scottsdale-ban Mr. Johns visszatekint tapasztalataira és az önvezető járművek bevezetésére. „Egy nagy dolog, hogy mindannyian egy fizetett kísérlet részei vagyunk. Végső soron, amit csinálnak, az az, hogy városonként javítanak a rendszeren. És ez probléma.”

